Friday, January 25, 2008

Και για να κάνουμε πράξη τα λόγια μας. Παρουσίαση θεατρικού στο ALTERA PARS

Οκ. Φτάνει και με τα συνθήματα. Εγώ τώρα έχω εδώ την άλλη Ελλάδα, ένα δείγμα από την τέχνη και τiς προσπάθειες των ανθρώπων που θέλουν κι επιμένουν να κρατούν τόσο μέσα από την τελευταία όσο κι έξω από αυτήν, κάποιες αξίες και ποιότητες σ' αυτόν τον τόπο. Αφού διάβασα με μεγάλη χαρά τη βράβευση της Κικής Δημουλά από την Ευρώπη για το συνολικό έργο της, έρχομαι να δώσω και μια πληροφόρηση που αφορά το θέατρο και τις δουλειές που ετοιμάζονται σ' αυτό.

Οι περισσότεροι από μας γνωρίζουμε τα έργα βίας Αμερικάνικης παραγωγής, τα πιασάρικα με το αίμα, το πιστολίδι, κάτι ηλίθιους τσαμπουκάδες που προβάλουν για ήρωες, και μερικά χολυγκουντιανά που αναφέρονται σε καλοστημένες ληστείες, ή τη διαφθορά μέσα στα υψηλά στρώματα του πλούτου, των κυβερνητικών και άλλων φορέων, προσφάτως γίναμε θέμα για τέτοιο σενάριο και στην Ελλάδα. Ωστόσο οι Αμερικανοί δημιουργοί, δεν έχουν να επιδείξουν μόνο αυτά. Μας έχουν κατά καιρούς ξαφνιάσει με τα ωραία σενάρια σε κοινωνικές, ερωτικές ή και πολιτικές ταινίες, σε ότι δε αφορά στο θέατρο, μεσάνυχτα έχω. Γι' αυτό και εντυπωσιάστηκα όταν έπεσε στα χέρια μου αυτό εδώ το φυλλάδιο, από την μετάφραση και την εκτέλεση ενός έργου γραμμένου από Αμερικανίδα συγγραφέα την Eve Ensler. Το έργο στα Αγγλικά λέγεται "Necessary Targets"
Κάποια ελάχιστα στοιχεία που βρήκα στο wikipedia εντός της παρένθεσης, έχει και περισσότερα. (Eve Ensler (born 25 May 1953 in Scarsdale, New York) is a playwright and feminist activist best known for the play The Vagina Monologues.)

Για λογαριασμό της Ελλάδας την μετάφραση έχει κάνει η Μίνα Χειμώνα, με τον ελληνικό τίτλο "Παράπλευρες απώλειες". Το φυλλάδιο που κρατώ στα χέρια μου κάνει αναφορά στο θέμα του έργου, με μια σύντομη περίληψη, τοποθέτηση επί της υπόθεσης. Παραθέτω.

"Όταν σκεφτόμαστε τον πόλεμο, ποτέ δεν σκεφτόμαστε τις γυναίκες. Όμως το έργο της επιβίωσης, της επαναφοράς μετά από μια εμπόλεμη κατάσταση είναι δύσκολο και σκληρό για όλους...Μετά τον πόλεμο, οι άνδρες γυρίζουν συχνά κατεστραμμένοι, ανίκανοι να λειτουργήσουν. Οι γυναίκες όμως, όχι μόνο συνεχίζουν να εργάζονται, αλλά δημιουργούν δίκτυα ειρήνης, βρίσκουν τρόπους να θεραπεύσουν τα "τραύματα"..Χτίζουν κήπους και όνειρα στα συντρίμμια. Μαζεύουν τα κομμάτια, παρόλο που στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν έχουν πιάσει όπλο στα χέρια τους...Ένα μάθημα ζωής από τις "πολεμοδαρμένες" γυναίκες της Βοσνίας στο ανικανοποίητο και απρόσωπο "εγώ" μας...
Το Necessary Targets" είναι ο θρίαμβος της ζωής απέναντι στον πόλεμο..."

Το έργο θα ανέβει στις αρχές του Φλεβάρη στο θέατρο ALTERA PARS, που στην πραγματικότητα είναι ένας πολυχώρος Τέχνης και βρίσκεται στον Κεραμεικό, Μεγάλου Αλεξάνδρου 123. Συντελεστές εκτός από τη Μίνα Χειμώνα που ήδη ανάφερα, είναι Ο Πέτρος Νάκος, που έχει κάνει τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά σε συνεργασία με τον Ohm David, καθώς και την επιμέλεια της μουσικής και των φωτισμών. Τα κουστούμια είναι της Δέσποινας Χειμώνα, ο σχεδιασμός των φωτισμών του Ohm-David, την επιμέλεια της κίνησης έχει αναλάβει η Μαρία Αλβανού και τη σύνθεση των ήχων-βίντεο ο Νίκος Τσέκος. Ήδη τα ονόματα που ανέφερα είναι εγγύηση στο ποιοτικό θέατρο, και η επιλογή των ηθοποιών για το συγκεκριμένο μας υπόσχεται ένα καλό αποτέλεσμα. Μίνα χειμώνα, Τατιάνα Παπαμόσχου, Στέλλα Κωνσταντάκου, Ιωάννα Μυλωνά, Έλενα Καστανά, Λιάνα Μαλανδρενιώτη.

Εγώ λέω να μη χάσω με τίποτα αυτή την παράσταση, θα πάρω μάλιστα και τη Βάσια μαζί μου, διότι είναι πια σε ηλικία να καταλάβει το κυρίως νόημα μιας παράστασης, την είχα πάρει και στο NORDOST μια συγκλονιστική αναπαράσταση του δράματος που παίχτηκε στο θέατρο Ντούμπροβκα, όταν Τσετσένοι αυτονομιστές κατέλαβαν το θέατρο και συνέλαβαν ομήρους για τρεις μέρες 850 θεατές. Η Βάσια δεν έχασε λέξη από τις περιγραφές των ηθοποιών, έχει βέβαια και σημασία το πως αποδίδεις το ρόλο, συγκλονιστικές ήταν οι Σεϊρλη, Σακελλαροπούλου και Παπαδημητρίου που ενσάρκωσαν τους τρεις γυναικείους ρόλους. Πιστεύω πως είναι καλύτερα να εισάγουμε τα παιδιά μας με όποιο τρόπο στην τέχνη, παρά να τα αφήνουμε να παρακολουθούν τις γελοιότητες των ενηλίκων στην τηλεόραση. Δεν μας συμφέρει στο κάτω κάτω γιατί όταν μας ρωτούν γιατί ψηφίσατε αυτούς τους γελοίους, ή γιατί βλέπετε αυτούς τους καραγκιόζηδες στην t.v πρέπει να βρούμε ένα λόγο σοβαρό να τους δώσουμε και δεν νομίζω πως τον έχουμε. Μια λύση θα ήταν να πετάξουμε την τηλερόραση από το μπαλκόνι κι εγώ που δεν έχω μπαλκόνι να την κουβαλήσω μέχρι έξω στον κάδο. Το λέμε. Το κάνουμε;
Αν ξεκινήσει κίνημα σαμποτάζ κατά της τηλεόρασης πάντως, εγώ είμαι μέσα.
Μη χάσετε τις "Παράπλευρες Απώλειες" όσοι αγαπάτε το θέατρο, είναι μια παράσταση που αξίζει να τη δει κανείς, είτε από πλευράς θεματολογίας είτε και των ίδιων των παραγόντων που την στηρίζουν.

9 comments:

Ελίζα said...

καλημέρα
συγνώμη που το σχόλιο είναι εντελώς άσχετο με το ποστ αλλά κάπου έπρεπε να σας το αφήσω
διάβασα ένα σχόλιο σε ένα άλλο μπλογκ κάτι σχετικά με την υπόθεση της οδοντιάτρου που είχε βάλει να την σκοτώσουν..της γιόλας..έχετε κάποια σχέση με την υπόθεση ή απλώς γνωρίζετε εξ ακοής πληροφορίες;
αν δεν θέλετε να μου απαντήσετε(και μάλιστα δημόσια) το κατανοώ
και πάλι καλημέρα σας!!

Herinna said...

Δεν νομίζω πως έχω αναφερθεί ποτέ στην υπόθεση αυτή. Ποιος με ανάφερε;

Ελίζα said...

α τότε μάλλον θα έκανα κάποιο λάθος..κάπου διάβασα ένα σχόλιο για κάτι άσχετο,που μέσα έλεγε και "..και σ'εκείνη την υπόθεση της οδοντιάτρου,που έβαλε να τη σκοτώσουν,γνωρίζω απο πρώτο χέρι πως κάτι υπήρχε.."κάπως έτσι και μάλλον λάθεψα ως προς το χρήστη. Συγνώμη!!και καλημέρα.

Ελένη Στασινού said...

Ελπίζω να πέρασες καλες ημέρες και ειρηνικές νύχτες. Προσωπικά αδυνατώ να δω μια οποιαδήποτε παράσταση, θά έλεγα ότι (εδώ και κάποια χρόνια) τελώ "υπό εθελούσιο εγκλεισμό". Έχω όμως την πολυτέλεια να βλέπω Τ.V τις νύχτες, και τότε είναι που -πίστεψέ το - λάμπουν διαμάντια της έβδομης τέχνης. Και βέβαια καταλαβαίνω τους λόγους που "ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ" θέλουν το κοινό καρφωμένο σε συγκεκριμένα προγράμματα, όμως πες μου Λενιώ εγώ και κάποιοι σαν κι εμένα από που θα κρατηθούμε ΠΟΥ είναι η μόνη μας (για τώρα μιλάμε) ρωγμή προς τον κόσμο;
Εκτίμηση.

Herinna said...

Δεν είσαι μόνη σου σε αυτό καλά κάνεις και χρησιμοποιείς εξαρχής τον πληθυντικό, είναι πάρα πολλές χιλιάδες κόσμος που χρησιμοποιεί την τηλεόραση σαν "ρωγμή" προς τον έξω κόσμο. Από τον κόσμο αυτό δεν μπορείς να απαιτήσεις να στερηθεί ένα τόσο δυνατό μέσο με εικόνα, ήχο, κίνηση και σ' ένα βαθμό πληροφόρηση. Τα έργα που λες, τα βλέπω κι εγώ συχνά πυκνά καθότι συχνά παραμένω ξύπνια τις νύχτες και τότε δεν υπάρχουν και οι ειδήσεις, τα παράθυρα να σε τρελαίνουν...Αλλά αυτοί οι κύριοι που θέλουν να λέγονται δημοσιογράφοι, δεν σέβονται τον κόσμο αυτό,δεν σέβονται τον εαυτό τους, είναι άρρωστοι με το μικρόβιο της δημοσιότητας που νομίζουν πως αυτή, τους δίνει το δικαίωμα να βγαίνουν και να αμολάνε ότι αρλούμπα τους κάτσει στο μυαλό, συχνά καμαρώνοντας για την γελοιοτητά τους. Τι δουλειά σκέπτομαι τώρα εγώ έχει ένας τύπος σαν τον αυτιά να λέγεται δημοσιογράφος και να κρατάει εκπομπή; Ο άλλος με τα λιβανιστήρια που δεν έχει αφήσει μοναστήρι για μοναστήρι και θαυματουργό εικόνα που να μην προσκυνήσει; Ο άλλος με τα παραφυσικά φαινόμενα που ανάθεμα κι αν ξέρει να τα παρουσιάσει κι όλας, ας αναλάμβανε κάποιος τουλάχιστον να μας παρουσιάσει μεταφυσική λογοτεχνία. Έχουν εκτροχιαστεί τα πράγματα πολύ Ελένη μου. Αγράμματοι κρετίνοι βγαίνουν στο γυαλί και επαναπροσδιορίζουν τη σκέψη του κόσμου και τη γλώσσα του, που πλέον αντιλαμβάνεται ο καθένας παραμορφωμένη. Τι δουλειά έχουμε μεις όλοι να παρακολουθούμε τα παιχνίδια της εκδίκησης και της αντεκδίκησης του κάθε μαλάκα; Υπάρχει τρόπος αντίδρασης για όλους όμως καθώς τώρα το σκέπτομαι. Να απαιτήσουμε να σταματήσουν όλα αυτά, να καταργήσουν τους καραγκιόζηδες στην τηλεόραση, να αναβαθμίσουν τα προγράμματα και τις εκπομπές τους, να πετάξουν έξω κάθε Βούλα Μπούλα και κάθε Μπαρμπα Γιώργο που νομίζει πως είναι το χάρισμα του Θεού στον κόσμο. Με γράμματα, τηλέφωνα, κράξιμο, τα μπλογκ μας, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας για την αηδία, γιαουρτώματα, όπως μπορεί ο καθένας, σε ότι μπορεί ο καθένας. Αφού τα πράγματα είναι έτσι όπως μου τα λες, έχεις ακόμα έναν λόγο περισσότερο να διαμαρτυρηθείς γιατί δεν έχει κανείς το δικαίωμα να εκμεταλλεύεται τον όποιο εγκλεισμό σου, εκούσιο ή ακούσιο και να σε φορτώνει σκουπίδια. Δεν είμαστε έρμαια στα χέρια τους, αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι τους. Αλλιώς να πάνε στα σπίτια τους.
Τώρα με λύσσαξες ακόμα περισσότερο, όταν σκέπτομαι τι υποχρεώνουν μια Ελένη Στασινού να παρακολουθεί. Και πόσα άλλα δυνατά και γεμάτα υγεία μυαλά είναι υποχρεωμένα να το τρώνε αυτό στη μάπα. Σου χρωστάω ένα ευχαριστώ που μου θύμισες ότι κάθε προσπάθεια πάντα για βελτίωση, πρέπει να λαμβάνει υπόψη της όλες τις παραμέτρους και να γίνεται σε πολλαπλά επίπεδα. Όχι σε ένα.
Αγάπη κι εκτίμηση.

Anonymous said...

Tώρα γιατί θέλω να προσυπογράψω το σχόλιό σου, ιδιαίτερα στό σημείο που γράφεις για τον ανεκδιήγητο Αυτιά;
Καλησπέρα και καλή εβδομάδα. Θα προσπαθήσω να δώ τη παράσταση.

Herinna said...

Καλησπέρα και σε σένα ανώνυμε. Σύντομα θα δώσω πληροφορίες για την ημερομηνία της πρεμιέρας,νομίζω στις έξι Φλεβάρη αλλά θέλω να σιγουρευτώ. Υπάρχουν και δελτία τύπου πάντως. Ναι ρε παιδί μου αυτός ο Αυτιάς...
Πρεσβύωψ; εσύ είσαι;

πρεσβυωψ said...

Ναι. Καλημέρα. Ξέχασα να το γράψω.
Φεύγω για λίγες μέρες.

Αλέξανδρος Ζήβας said...

Αποκωδικοποίηση....: θρησκειών, μυθολογιών, ψυχής, σιωπής,.....
Σχηματοποίηση λόγου ("ποιημάτων" μου), κοσμογονία, θεογονία,....
URL : www.siopi.gr
Γεια.....